Trainingen

Zwemmen

Bij Aloha kan er twee keer per week gezwommen worden. Op woensdagagavond is de techniektraining, hier wordt onder leiding van een zwemtrainer aan de zwemtechniek gewerkt. Dit is voor alle niveaus geschikt. Beginnende zwemmers leren in een aparte baan de borstcrawl techniek. Later stromen zij door naar de andere banen. Op maandag- of vrijdagavond is de duurtraining waar gewerkt kan worden aan het uithoudingsvermogen. In de winter wordt er in het binnenbad gezwommen, vanaf begin mei tot oktober kan er in het buitenbad gezwommen worden.

Trainer: verscheidene student trainers

Fietsen

Fietstrainingen worden gegeven in de periode maart t/m oktober, afhankelijk van hoe lang het ‘s avonds licht is. Er wordt vertrokken vanaf de boulevard bij de hoofdingang van het Sportcentrum. Naast de vaste trainingen wordt er regelmatig onderling afgesproken door leden, dit wordt dan gecommuniceerd via de mailinglist of gezamenlijke whatsappgroep.

De training is geschikt voor alle niveaus waarbij enige ervaring met het fietsen op een racefiets wel handig is. Voor beginners die nog geen enkele fietservaring op een racefiets hebben wordt er in het voorjaar een aparte beginnerscursus georganiseerd. Mocht je zelf nog geen racefiets hebben dan heeft Aloha leenfietsen.

De afstand op een fietstraining varieert tussen de 50 en 80 km. Er wordt gezamenlijk ingereden vanaf de campus richting industrieterrein “De Marssteden”, hier wordt vanaf 18:15 gestart met de training. De training start met techniekoefeningen waarbij de fietsbeheersing getraind wordt, hierna volgt een interval training.

Trainer: Chris Paus

Lopen

Op dinsdagavond is de intervaltraining op de sintelbaan van de UT. Hier wordt onder leiding van een ervaren trainer aandacht besteed aan loopscholing, looptechniek en snelheid. Deze training is geschikt voor alle niveaus omdat je de intervallen op je eigen tempo loopt.

Trainer: Pim Venderbosch

Rompstabiliteitstraining

In de wintermaanden is er in plaats van fietstraining een rompstabiliteitstraining.

Rompstabiliteitstraining is een aanvulling op de zwem- fiets- en looptrainingen. Door oefeningen te doen worden je rompspieren versterkt, hierdoor heb je minder kans op blessures en verbeteren je sportprestaties. Je rompspieren zijn de basis voor alle bewegingen, wanneer deze vermoeid raken zal je houding en techniek verslechteren waardoor de kans op blessures groter wordt. Door je rompspieren te trainen kun je dit dus voorkomen, en langer de juiste houding en techniek volhouden. Naast het trainen van de rompspieren wordt er ook aandacht besteedt aan stabiliteit, mobiliteit, coördinatie en flexibiliteit.

Trainer: Lieke ten Hove